Železník

30. července 2007 v 19:37 |  Legendy-slavní koně

Životní pouť Železníka začala 29. dubna 1978 v PP Šamorín. Na svět ho přivedla Želatina (*1968). Na dráze byla zcela podprůměrná a ani v základním šamorínském stádě nikterak nevinikla. Dala celkem 6 hříbat. Železník byl jejím posledním hříbětem. Želatina uhynula roku 1992. Otec Železníka Zigeunersohn (*1965) byl úspěšným východoněmeckým plemeníkem a na rozdíl od Želatiny se prosadil i na dráze.
Když byl Železníkovi rok, byl zakoupen ACHP Slavkov a začal jeho trénink. Zpočátku nebyl považován za veliký talent.
Jako dvouletý vůbec nezávodil a jako tříletý toho v rovinových dostizých také moc nepředvedl. Následovalo zranění nohy, po jejím vyléčení ho trenér M. Kantek doporučil prodat.
V polovině sezony roku 1982 byl čtyřletý Železník zakoupen Státním statkem Světlá Hora. První dva dostihy pro něj nedopadly slavně. V říjnové Ceně JZD Slušovice doběhl na 18. místě z 19 startujících.
Sezona 1983: Ve Velké ceně Slezska zvítězil Železník jistě o 2 délky, následovala další 2 druhá místa, a pak 9. října opět vítězství. Další start opět proměnil ve vítězství. Rok poté (1984) již patřil k elitě československých steep
lerů a předcházela ho pověst takřka neporazitelného koně. Železník si toho roku připsal ještě 3 vítězství. V cene riaditela ŠZB převálcoval pole devíti soupeřů zadrženě o 10 délek. Zaútočil 600 m před cílem a pak již jen hladce získával náskok. V ceně ÚV odb. svazu pracovníků zemědělství vyhrál s Josefem Váňou zadrženě daleko nad 17 soupeři.
Říkalo se, že úspěch v Ceně ÚV odb. Svazu je prvním stupněm ke zkoušce nejtěžší - VP steeplechase. Z toho vycházeli i Světlohorští, a tak začali Železníka systemeticky připravovat na start v tomto slavném dostihu. Železník zvítězil roku 1985 ve 2 kvalifikačních dostizích. Mezi ním utrpěl však i jednu porážku, když ho o drtivých 20 délek porazil pozdější účastní Velké národní Essex. 6.října nastoupil Železník jako jeden z favoritů poprvé na start VP v sedle s A. Novákem. Téměř polovinu dostihu absolvoval bez zaváhání, ale prasklá přezka uzdečky po překážce č. 13 znamenala konec nadějím. Žezlo v dostihu převzal Železníkův stájový druh Paramon, který docválal pod Josefem Váňou na 2. místě za vítězným Festivalem. Své kvality ale Železník beze zbytku potvrdil 3. listopadu v Ceně čs. televize, když zvítězil o 5 délek nad Solistem.
Roku 1986 pokračoval Železník ve svém úspěšném vítězném tažení. Vyhrál bez problémů 3 kvalifikační dostihy. Do VP odstartoval 12. 10. v sedle s A. Novákem opět jako horký favorit. Po kolizi s ruským koněm bohužel ztratil jezdce. Byl opět nasednut, ale vedoucí skupina byla již daleko vpředu. To Železníka vyvedlo z míry. Velké zahrádky sotva prošel, s problémy překonal Hadí příkop i Velkou Velou vodu, ale Havlův skok dvakrát odmítl skočit a při třetím pokusu jezdce shodil. Tak skončili naděje na boj o vítězství. Tento Železníkův pád znamenal i vážné zranění A. Nováka, a tak bylo rozhodnuto, že v sezoně 1987 bude ryzáka jezdit Josef Váňa...
Hned 1. start sezony 1987 proměnila dvojice Železník - Váňa ve vítězství. V dalším dostihu se utkal s Formanem, bohužel ale upadl na 4. překážce před cílem, na obávaných zahrádkách. Ovšem o měsíc později zvítězil nad Formanem a dalšími soupeři o 10 délek. V srpnu vyhrál ve Slušovicích o 7 délek.
97. Velká pardubická: Železník po třetí na startu, tentokrát s J. Váňou v sedle. Startovalo 12 koní. S Taxisem se nevyrovnali 2 koně. K Hadímupříkopu přiváděl své soupeře energií nabitý Kladrubský Forman v nevídaném tempu (díky kterému Železník zvítězil v rekordním čase - 9:56,13 min.).Stal se 1. koněm v historii dostihu, který pokořil bájnou hranici 10 minut. Toto vítězství se stalo pro Železníka i jeho realizační tým v čele s trenérem MVDr. Čestmírem Olehlou jakousi Satisfakcí. Před několika měsíci totiž odjel do Anglie jako kandidát do Velké Národní v Liverpoolu, byl však vláčen pro podezření z infekční nemoci po různých vyšetřeních. Nakonec nebyl na start dostihu připuštěn. Železník si tímto vítězstvím rovněž vynahradil předchozí 2 nezdařené ročníky VP a přizdobil se titulem Kůň roku 1987...
V následující sezoně 1988 se Železník předvedl ve skvělé formě. První dva starty proměnil v jasná vítězství. Jediný zahraniční start absolvoval v Hannoveru. V tomto dostihu doběhl 8. z 12 startujících. 28. srpna nastoupil na start Steeplechase Simona jako Favorit a porazil mimo jiné i vítězku VP Libentínu. 9. října VP: 12 soupeřů. Do cíle doběhli pouze 3 koně. Železník na 1. místě (10:59,8).
Sezonu 1989 zahájil Železník 27. května zahájil dvěma vítězstvími. Posledním Železníkovým startem před 99. ročníkem VP byla zářijová Steeplechase Koroka. Železník vyhrál o 1 a 1/4 délky nad Formanem.
25 koní na startu VP (8. října).Na Taxisu skončilo 7 koní, 2 z nich se bohužel na nohy nikdy nepostavili. Železník zvítězil o 7 délek nad Frází.
V revolučním roce 1990 startoval Železník pouze 3x. Zvítězil 2x. Před VP roku 1990 absolvoval Železník 2 dostihy.Do cílové rovinky vbíhal spolu s Drakem s Václavem Chaloupkou. V tomto momemtě se ukázalo jaké maličkosti mohou rozhodovat o vítězi. Václav Chaloupka totiž v průběhu dostihu ztratil bičík a v cílové rovince nemohl svého svěřence dostatečně pobízet. Železník zvítězil po tuhém boji o 3 délky. Byl vyhlášen potřetí Koněm roku.
Roku 1992 Železník startoval v 1 připraveném dostihu a velmi lehce zvítězil. V neděli 11. října měla dvojice Váňa-Železník rekord na dosah ruky. Nestalo se tak, tentokrát vinou demonstrantů (kteří nedokázali nic, protože na jedné straně "bránili" dostihové koně a na druhé straně klidně házeli cihly po koních policistů)! Historie přišla o rekord rekordů - 5 vítězství 1 koně a jezdce.
Jen několik dní po VP, 29. října 1992, utrpěl Železník na běžné vyjížďce frakturu korunkové kosti pravé zadní nohy. Byl okamžitě převezen do veterinární nemocnice v Brně, kde se mu dostalo nejlepší péče. Noha se zahojila - přesto však zranění znamenalo definitivní tečku za jeho oslnivou sportovní kariérou. Podzim svého života prožil doma ve Světlé Hoře. Ve stáji v Malé Morávce nedaleko Bruntálu, kdy žil od roku 2000, měl jako jediný kůň absolutní volnost v podobě neomezeného výběhu.
Dne 22. prosince 2004 všechny milovníky koní i většinu ostatních zasáhla smutná zpráva - Železník byl kvůli mnoha zdravotním problémům souvisejícím s jeho vysokým věkem uspán...
Když Železník stanul před nebeskou bránu, řekl mu Bůh: " Vítej!!! Právě se chystáš přeskočit práh věčnosti. Vlastně... Ty ses stal věčným již za svého života. Lidé tam dole na Tebe nikdy nezapomenou , bodou Tě nosit neustále ve svých srdcích a myslích. Příběhy o Tobě budou kolovat po generace. Prožil jsi plný a šťasný život. Rozdával jsi radost...."
Železník absolvoval 58 startů: 30x první, 9x druhý, 1x třetí, 1x čtvrtý, 2x pátý. Výhry 1 723 800 korun).
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Anketa

Prosím klikni že jsi tu byl(a),díky moc!

Jasně,kliknu 90.8% (426)
Nekliknu!!! 9.2% (43)

Komentáře

1 Eliška Eliška | Web | 18. března 2010 v 20:55 | Reagovat

tvuj blog je super nechces navstivit ten muj je o konich jdi na:konicci-atd.blog.cz
:-D

2 sára sára | 24. května 2010 v 18:11 | Reagovat

ahoj

3 Fatima Fatima | Web | 23. října 2011 v 17:15 | Reagovat

čau slyšela jsi někdy o PHAR LAPOVI???

4 mara mara | 21. února 2012 v 23:47 | Reagovat

železník(želda)byl prostě vyjmečný kůň takový se už možná nikdy nenarodí.

5 Anonym Anonym | 19. října 2012 v 22:33 | Reagovat

Na Železníkovi jezdil táta. :) Podle vyprávění to byl boží koníček. :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama